ورود سامانه بارشی به کشور طی امشب (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف مرگبار در محور بردسکن - خلیل آباد با سه قربانی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) داروخانه‌ها با ۱۴۰۰ میلیارد چک برگشتی در آستانه ورشکستگی هستند پهبادهای آتش نشان جان ۶ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند+تصاویر حساب مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد از یک تا ۳ میلیون تومان شارژ شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معلمان آزاد با چه شرایطی می‌توانند در مدارس غیردولتی درس بدهند؟ زنگ خطر افزایش آلزایمر و زوال عقل در ایران به صدا درآمد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس سیل ارتباط سبزوار با مرکز بخش "روداب" را قطع کرد (۲۱ اردیبهشت) جزییات کمتر شنیده شده پرونده یسنا از زبان خبرنگاری که گم شدن او را رسانه‌ای کرد نجات رانندگان نیسان و وانت از درون سیلاب توسط آتش نشانان (۲۱ اردیبهشت) ممنوعیت‌های دارویی سفر حج اعلام شد رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۵۰ درصد آیا مدارس مشهد فردا (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا مدارس تهران فردا (شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟
سرخط خبرها

آمار تکان دهنده کودکان کار و خیابان در مشهد | ۷۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند

  • کد خبر: ۱۳۲۶۱۸
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
آمار تکان دهنده کودکان کار و خیابان در مشهد | ۷۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند
کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از شناسایی و غربال ۱۱۸۷ کودک کار و خیابان طی ۲ سال اخیر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۹۹ موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی این کودکان اقدام کند و به منظور کاهش کودکان کار در چهارراه‌ها و خیابان‌ها باید خانواده‌های آن‌ها توانمند شوند.

محمد غفاری کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در همین رابطه به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: براساس طرح غربال و شناسایی کودکان کار و خیابان که از آبان ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۱ صورت گرفته است، تاکنون ۱۱۸۷ کودک کار شناسایی و پذیرش شده اند.

وی ادامه داد: این آمار براساس طرح‌های شناسایی است و رقم بالایی محسوب می‌گردد؛ اما بدین معنا نیست که تعداد کودکان در سال‌های پیش از طرح مذکور پایین بوده است.

غفاری افزود: رده سنی کودکان شناسایی شده، از ۷ تا ۱۸ سال است که بیشترین آمار مربوط به کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال با ۶۰ درصد و ۷ تا ۱۲ سال با ۴۰ درصد می‌باشد و در آمار‌های فعلی، رده سنی ۰ تا ۶ سال نداشته ایم.

کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: بر طبق همین آمار، ۷۰ درصد کودکان را اتباع و به ویژه افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد نیز ایرانی هستند.

غفاری با اشاره به مراکز حمایتی مربوط به این کودکان توضیح داد: در مشهد ۳ مرکز مرتبط با کودکان کار و خیابان داریم؛ یک مرکز شناسایی و غربال، یک مرکز نگهداری با ظرفیت ۳۰ نفر و یک مرکز حمایتی آموزشی روزانه که خدمات روان درمانی و مددکاری به کودکان ارائه می‌دهد. مرکز نگهداری از کودکان با ظرفیت ۳۰ نفر، ویژه نگهداری ۲۱ روز و بیشتر است که بنا به گزارش مددکار و بررسی پرونده کودکار کار انجام می‌گیرد و جمعیت آن از عدد اعلامی تجاوز نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: از مجموع عدد یاد شده شناسایی کودک کار و خیابان، تنها ۴۸ نفر از آنان دختر و مابقی پسر هستند. متاسفانه در میان کودکان اتباع، بسیاری از آنان مدارک شناسایی هویتی یا کارت آمایش سرزمین ندارند و همین سبب می‌شود تا نتوانیم خدمات مادی به آنان ارائه دهیم. اما خدمات مددکاری و امکان اجازه تحصیل براساس دستور معاون محترم دادستان در مدارس مهیا می‌باشد.

غفاری با اشاره به اماکن تجمع این کودکان تصریح کرد: عمده شناسایی‌های صورت گرفته توسط پلیس انجام می‌گیرد. این کودکان از چهارراه‌ها و پاتوق‌های انبار ضایعات شناسایی و جمع آوری می‌شوند. چهارراه‌ها و معابر پرترددی ماندد: خیام، فرامرز عباسی، معلم، آزادشهر، وکیل آباد، هاشمیه و هنرستان، مهم‌ترین اماکن شهری‌ای هستند که بیشترین آمار شناسایی کودکان کار را دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->